Łap prosiaka - Granna

Dziś ćwiczymy spostrzegawczość i refleks z grą „ŁAP PROSIAKA” firmy Granna. Autorem gry jest Torsten Landsvogt, a ilustracje wykonał Ari Wong.  


W pudełku znajdziemy:
  • 96 kart,
  • żeton lidera,
  • instrukcję.


Celem gry jest zdobycie jak największej liczny obrazków, każdy obrazek to jeden punkt. Przed przystąpieniem do gry tasujemy wszystkie karty i kładziemy je na środku. Każdy z graczy losuje jedną kartę i kładzie ją przed sobą obrazkiem do spodu. Następnie z tali kart na środku układamy obrazkami do góry 5 rzędów po 6 kart, czyli łącznie 30 kart. Aby rozpocząć rundę gracze jednocześnie mówią „ŁAP GO!”. Na to hasło wszyscy równocześnie odwracają swoje karty początkowe. Następne używając tylko jednej ręki każdy stara się chwycić odpowiednią kartę ze stołu. Karta którą możemy zabrać musi być taka sama jak karta początkowa lub różnić się tylko jedną cechą. Karty różnią się od siebie kilkoma szczegółami, m.in. kolorem prosiaka, wielkością, popcornem lub jego brakiem, układem łap, okularami lub ich brakiem. Zebraną kartę gracz kładzie przed sobą na karcie startowej i szuka kolejnej karty zgodnie z tym samym schematem. Powtarzamy tę czynność dopóki któryś z graczy zauważy, że nie ma już czego dobrać. Wtedy krzyczy „Stój” i uderza ręką w stół. Wówczas nie wolno już dobierać kolejnych kart. Uczestnicy sprawdzają, czy gracz miał prawo krzyknąć „Stój” i nie ma już karty którą może dobrać. Jeśli gracz ma rację, teraz jest czas na sprawdzanie poprawności ciągu. Robi to osoba po prawej stronie gracza. Jeśli gracz nie popełnił żadnych błędów, kładzie wszystkie zebrane karty przed sobą obrazkami do dołu tworząc stos zwycięski. Jeśli zrobił błąd odkłada karty do pudełka. Do nowej rundy każdy z graczy pobiera nową kartę startową. Jeśli nie ma już kart na stosie, kończymy grę z kartami które są na środku stołu. Gra kończy się natychmiast jeśli nie możemy rozdać kart początkowych wszystkim graczom. Wygrywa osoba mająca najwięcej kart zebranych we wszystkich rundach.

Mamy też wariant z żetonem lidera, który otrzymuje osoba która w pierwszej rundzie zdobyła najwięcej żetonów. Wówczas nie może on brać takich samych prosiaków jak te na wierzchu jego karty. Może wybierać jedynie te karty które różnią się jednym elementem.


W grę może grać również jeden gracz. Celem wówczas jest ograniczenie ujemnych punktów. Rozkładamy 4 rzędy po 8 kart (łącznie 32 karty) i wybieramy jedną z nich. Następnie wybieramy podobnie jak w wersji podstawowej każdorazowo kolejną kartę podobną, albo różniącą się jednym elementem. Gdy na stole nie ma już możliwości doboru karty, zbieramy je i odkładamy na bok, a na środek rozkładamy nowy zestaw 32 kart. Tak gramy trzy rundy. Następnie dodajemy do siebie wszystkie odłożone na bok karty które są punktami ujemnymi. Im mniej ujemnych punktów tym wynik lepszy.  









 Ciąg kart jednego gracza i sprawdzenie jego poprawnosci:



Wystąpił błąd, w drugim rzędzie dwa pierwsze obrazki różnią się 2 elementami. 


Kartoniki wykonane są ze sztywnego papieru. Instrukcja pisana jest konkretnie. Całość jak zwykle u Granny stanowi produkt wysokiej jakości. Dobry produkt, fajny pomysł, świetne wykonanie – czyli gra godna polecenia!

Gra skierowana jest do dzieci 7+. Myślę, że sprytny sześciolatek też da radę, ale chciałam zaznaczyć, że gra jest genialna również dla starszych...czyli dla rodziców;) Gra przeznaczona jest dla 1-5 graczy. Szacowany czas rozgrywki to 15 minut.


Gra wywołuje sporo śmiechu i radości. Liczy się tu refleks, szybkość, spryt, ale także i pamięć. My bardzo lubimy grać w tę grę, zarówno starszy jak i młodszy gracz się w niej dobrze odnajdzie. Polecamy. Jest też wersja „Łap psiaka” którą można modyfikować z grą „Łap prosiaka” dzięki czemu może być tu aż 8 uczestników.  


Post bierze udział w super projekcie: Grajmy :)