Zapraszamy Was na
niezapomnianą, nieprzewidywalną przygodę z grą autorstwa Jouni
Jussila i Tomi Vainikka „Wyprawa na Biegun. Jak przetrwać w Arktyce” Foxgame. Jest to gra w którą od dawna chcieliśmy zagrać i
powiem Wam, było warto! Może, jednak po kolei...
Sporych rozmiarów
pudełko kryje mnóstwo elementów wykonanych na najwyższym
poziomie. Są plansze, są plastikowe kafelki, tekturowe żetony,
drewniane pionki...i obszerna, ilustrowana instrukcja, dzięki której
będziemy mogli bez problemów rozpocząć naszą wyprawę.
Podzielona jest ona na pięć części, które wyczerpująco objaśnia
wszelkie niuanse gry. Nie można ukrywać, iż każda rozgrywka w
grze jest inna, emocjonująca, ale i wymagająca uwagi i
cierpliwości. Jak wiadomo Arktyka jest trudnym terem do zdobycia
dlatego trzeba się spodziewać się między innymi burz, które
przyczynią się do obrotu planszy, co spowoduje oddalenie w czasie
doprowadzenie całej ekspedycji na Biegun Północny.
Przygotowanie: W
pierwszej kolejności przygotowujemy planszę, poprzez włożenie
osi, umieszczenie górnej planszy z ramką na spodzie i wyrównaniu
planszy za pomocą łodzi (górna plansza powinna obracać się
swobodnie). Usuwamy z talii wszystkie karty oznaczone symbolem pędzla
(w przyszłości mogą posłużyć one do zapisu naszych zasad),
pozostałe karty akcji tasujemy i rozkładamy 12 odkrytych. Te które
zostały – tworzą talię, którą kładziemy w narożniku planszy.
Następnie rozdzielamy Lodowe Maski, czyli tworzymy trzy stosu –
według koloru tła (zielone i brązowe – ekwipunek, niebieskie –
zagrożenia). Teraz losujemy (lub wybieramy) ekspedycję i statek dla
każdego gracza, które kładziemy na boku planszy – jeden bok dla
jednego gracza. Rozdajemy uczestnikom pionki w kolorze ich statku
oraz po dwa brązowe żetony (początkowy ekwipunek). Zielone żetony
tasujemy i kładziemy po jednym w każdym narożniku planszy oraz
jeden na planszy punktacji – są one dla gracza, który pierwszy do
nich dotrze. Po tym, niebieskie żetony (zagrożenia) mieszamy z
pozostałym ekwipunkiem. Z 10 lodowych masek tworzymy stos i
kładziemy go na kompasie w narożniku planszy (pozostałą część
dajemy do pudełka). Na swoich statkach umieszczamy teraz pionki, w
grze z czterema graczami – po dwa pionki, z trzema graczami –
trzy pionki a w grze dwuosobowej – po cztery pionki (symbole na
pionkach pomagają nam identyfikować członków własnej
ekspedycji). Aby wybrać gracza, który będzie rozpoczynał
rozgrywkę, każdy z uczestników zrzuca po jednym pionku swojego
koloru na środek Bieguna Północnego. Pionek gracza, który
wyląduje najbliżej centrum, otrzymuje znacznik – aktywnego gracza
i to on rozpoczyna grę. Ustawiamy kierunek Bieguna Północnego oraz
górnej planszy i możemy rozpoczynać grę.
Przebieg i zasady gry: W
trakcie gry poruszamy się po planszy 8 x 8 pól (dysk Bieguna
Północnego w centrum planszy – to osobne pole). Na każdym polu
może przebywać tylko jeden gracz, nie można również
przemieszczać się przez zajęte pola. Na zajęte pole możemy wejść
jedynie dzięki zasadzce – powoduje to powrót pionka na jego
statek. Musimy pamiętać także, że przez szczeliny nie możemy
przejść, ale możemy ominąć je poruszając się na ukos. Jedna
tura gracza składa się z czterech elementów: a) podróż ze statku
do bazy; b) wykonanie akcji; c) sprawdzenie pogody; d) zakończenie
tury.
Ad a): jeżeli
mamy pionki na statku, to na początku tury sprowadzamy jeden z nich
na jedno z pól w obozie (obóz – to cztery pola po naszej stronie
stołu, oznaczone śladami stóp). Obozy należą do „bezpiecznych
pól” , bowiem nie można zrobić zasadzki ani na obóz, ani z
obozu. Na polu w obozie, w przeciwieństwie do pozostałych pól,
może przebywać więcej niż jeden pionek.
Ad b): nasze
karty akcji są zawsze po naszej stronie stołu, a znajdujące na
nich symbole wskazują na akcje, które możemy, na przykład:
Marsz: krok; Ślizg: krok na skos; Bieg: Krok w jednym kierunku o dwa
pola; Zryw: Krok w dowolnym kierunku; Rzut i zasadzka na pionek;
Kradzież: zagraj dowolną kartą akcji z planszy z symbolem burzy i
odrzuć kartę kradzieży. O ile to możliwe gramy kartą akcji i
wykonujemy akcję jednym ze swoich pionków na planszy (użyte karty
tworzą stos burzy w taki sposób, aby były widoczne wszystkie
punkty. Jeżeli nie możemy zagrać kart bez użycia ekwipunku i nie
chcemy go używać, wtedy odrzucamy swoje karty i pociągamy trzy
nowe. Teraz jeżeli odrzucimy jeden ekwipunek, możemy kontynuować
swoją turę i wykonać akcję. Przygotowanie zasadzki. W momencie,
kiedy przygotowujemy zasadzkę na przeciwnika – jego pionek powraca
na statek a my otrzymujemy lodową maskę z wierzchu stosu
(znajdujący się na kompasie). Jak przygotować zasadzkę? Poprzez
zagranie akcji zasadzki i poruszenie się na zajęte pole. Akcja
rzutu daje możliwość zasadzki z dystansu – bez poruszania się
(nie można urządzać zasadzki na własne pionki ani przez nie). Jak
zdobyć lodową maskę? Znajdują się one na planszy lub zdobywamy
je dzięki zasadzkom. W momencie otrzymania maski, odsłaniamy ją –
ekwipunek możemy użyć od razu lub dodać do swojego wyposażenia.
Ekwipunku możemy użyć w dowolnej ilości ale – przed
zakończeniem tury gracza. Ekwipunek może być użyty tylko raz i od
razu jest odrzucany. Możemy mieć maksymalnie trzy ekwipunki, w
przypadku, gdy otrzymamy czwarty – natychmiast go odrzucamy.
Wejście na dysk Bieguna Północnego wymaga dodatkowego kroku z
czterech pól otaczających go, tylko z kierunków oznaczonych przez
symbol buta. Pionki, które dotrą na Biegun, kładziemy na planszy
Punktacji. W momencie, gdy cała ekspedycja znajdzie się na Biegunie
– wygrywamy całą rozgrywkę!
Ad c):
Sprawdzenie pogody odbywa się poprzez zsumowanie punktów na stosie
burzy. Jeżeli jest ich wystarczająca ilość – nadciąga burza i
górna plansza obraca się (liczba wymaganych punktów uzależniona
jest od liczby graczy) zgodnie z tym, co wskazuje wierzchnia karta ze
stosu kart akcji. Po ustaniu burzy odrzucamy stos burzy. Kolejna
karta tworzy nowy stos.
Ad d): Zakańczamy
turę dobierając tyle kart akcji z talii, by mieć trzy karty.
Następnie kładziemy znacznik Aktywnego gracza na statku kolejnego
gracza. Jeżeli talia kart wyczerpie się, należy potasować stos
kart odrzuconych i stworzyć nową.
W Instrukcji znajdziemy
również wyjaśnienie znaczenia żetonów, takich jak lodowe maski,
ekwipunek i zagrożenia. I tak, Husky: możemy zagrać dodatkową
kartę akcji w swojej turze, sprawdzając po każdym zagraniu pogodę;
Rakiety Śnieżne: możemy przejść przez szczelinę używając kart
akcji; Plecak: przed fazą czwartą gracz może schować do plecaka
znajdującą się przed nim kartę. Igloo: na Igloo można postawić
swój pionek, pamiętać jednak musimy, że z Igloo i do Igloo nie
możemy urządzić zasadzki, nie można zbudować go również na
cienkim lodzie. Czekan: posłuży nam wraz z kartą akcji ruchu do
wejścia na Biegun z dowolnej strony lub do zniszczenia Igloo, żeby
przygotować zasadzkę na znajdujący się wewnątrz pionek. Kompas:
możemy obrócić Biegun Północny w dowolnie wybranym kierunku.
Burza: obracamy odpowiednio planszę i odrzucamy zagrożenie. Dziura
w lodzie i Niedźwiedź polarny: pionek, który przygotował
zasadzkę wraca na statek, a w jego miejsce pojawia się niedźwiedź
polarny – gracz może w swojej turze poruszać się nim jak zwykłym
pionkiem.
„Wyprawa
na Biegun. Jak przetrwać w Arktyce” nie należy do
konwencjonalnych gier planszowych, wymaga sprytu, umiejętności
przewidywania ruchu przeciwnika, planowania. Bardzo ciekawą
propozycją jest, aby stworzyć swoje własne elementy, przez co
możemy przystosować grę do własnych potrzeb, oczekiwań. Do gry
dołączone są elementy oznaczone pędzlem, które możemy
„zagospodarować” w dowolny sposób, stwarzając na przykład
nowe reguły, czy dostarczając sobie nowy ekwipunek. Autorzy gry,
idąc z duchem czasu przygotowali też dla nas specjalną Aplikację,
dzięki której będziemy mieli dostęp do rzeczy, które są
dostępne za pomocą Dized. Istnieje jeszcze jedna możliwość
uatrakcyjnienia gry, mianowicie – gra drużynowa. Z powodzeniem
rodzice mogą przeprowadzić zawody z dziećmi o to, którzy jako
pierwsi zdobędą Biegun Północny.
Wspomnieć należy
również, iż do gry dołączona jest dodatkowo skrótowa Instrukcja
– w pigułce – w języku polskim, jak i angielskim.
Gra skierowana jest do 2-4 graczy w wieku 7+. Szacowany czas rozgrywki to 45 minut.
„Wyprawa na Biegun.
Jak przetrwać w Arktyce” jest bardzo interesującą propozycją
zarówno dla młodszych jak i starszych graczy, z powodzeniem możemy
wyruszyć na wyprawę na Biegun wspólnie ze swoimi pociechami. Już
samo poznawanie zasad i zawartości gry może przynieść wiele
radości, ponieważ jak już wcześniej wspomniałam nie jest to
„zwykła” planszówka.
Kto chce przeżyć
niesamowitą przygodę, ustrzec się zasadzki, uciec przed
niedźwiedziem i w dodatku dostać się na Biegun Północny – na
razie przynajmniej ten w grze – powinien bez wahania sięgnąć po
„Wyprawa na Biegun. Jak przetrwać w Arktyce” wydawnictwa
Foxgames. Polecam wszystkim!