Wyprawa na Biegun - Foxgame


Zapraszamy Was na niezapomnianą, nieprzewidywalną przygodę z grą autorstwa Jouni Jussila i Tomi Vainikka „Wyprawa na Biegun. Jak przetrwać w ArktyceFoxgame. Jest to gra w którą od dawna chcieliśmy zagrać i powiem Wam, było warto! Może, jednak po kolei...





Sporych rozmiarów pudełko kryje mnóstwo elementów wykonanych na najwyższym poziomie. Są plansze, są plastikowe kafelki, tekturowe żetony, drewniane pionki...i obszerna, ilustrowana instrukcja, dzięki której będziemy mogli bez problemów rozpocząć naszą wyprawę. Podzielona jest ona na pięć części, które wyczerpująco objaśnia wszelkie niuanse gry. Nie można ukrywać, iż każda rozgrywka w grze jest inna, emocjonująca, ale i wymagająca uwagi i cierpliwości. Jak wiadomo Arktyka jest trudnym terem do zdobycia dlatego trzeba się spodziewać się między innymi burz, które przyczynią się do obrotu planszy, co spowoduje oddalenie w czasie doprowadzenie całej ekspedycji na Biegun Północny.





Przygotowanie: W pierwszej kolejności przygotowujemy planszę, poprzez włożenie osi, umieszczenie górnej planszy z ramką na spodzie i wyrównaniu planszy za pomocą łodzi (górna plansza powinna obracać się swobodnie). Usuwamy z talii wszystkie karty oznaczone symbolem pędzla (w przyszłości mogą posłużyć one do zapisu naszych zasad), pozostałe karty akcji tasujemy i rozkładamy 12 odkrytych. Te które zostały – tworzą talię, którą kładziemy w narożniku planszy. Następnie rozdzielamy Lodowe Maski, czyli tworzymy trzy stosu – według koloru tła (zielone i brązowe – ekwipunek, niebieskie – zagrożenia). Teraz losujemy (lub wybieramy) ekspedycję i statek dla każdego gracza, które kładziemy na boku planszy – jeden bok dla jednego gracza. Rozdajemy uczestnikom pionki w kolorze ich statku oraz po dwa brązowe żetony (początkowy ekwipunek). Zielone żetony tasujemy i kładziemy po jednym w każdym narożniku planszy oraz jeden na planszy punktacji – są one dla gracza, który pierwszy do nich dotrze. Po tym, niebieskie żetony (zagrożenia) mieszamy z pozostałym ekwipunkiem. Z 10 lodowych masek tworzymy stos i kładziemy go na kompasie w narożniku planszy (pozostałą część dajemy do pudełka). Na swoich statkach umieszczamy teraz pionki, w grze z czterema graczami – po dwa pionki, z trzema graczami – trzy pionki a w grze dwuosobowej – po cztery pionki (symbole na pionkach pomagają nam identyfikować członków własnej ekspedycji). Aby wybrać gracza, który będzie rozpoczynał rozgrywkę, każdy z uczestników zrzuca po jednym pionku swojego koloru na środek Bieguna Północnego. Pionek gracza, który wyląduje najbliżej centrum, otrzymuje znacznik – aktywnego gracza i to on rozpoczyna grę. Ustawiamy kierunek Bieguna Północnego oraz górnej planszy i możemy rozpoczynać grę.










Przebieg i zasady gry: W trakcie gry poruszamy się po planszy 8 x 8 pól (dysk Bieguna Północnego w centrum planszy – to osobne pole). Na każdym polu może przebywać tylko jeden gracz, nie można również przemieszczać się przez zajęte pola. Na zajęte pole możemy wejść jedynie dzięki zasadzce – powoduje to powrót pionka na jego statek. Musimy pamiętać także, że przez szczeliny nie możemy przejść, ale możemy ominąć je poruszając się na ukos. Jedna tura gracza składa się z czterech elementów: a) podróż ze statku do bazy; b) wykonanie akcji; c) sprawdzenie pogody; d) zakończenie tury.
Ad a): jeżeli mamy pionki na statku, to na początku tury sprowadzamy jeden z nich na jedno z pól w obozie (obóz – to cztery pola po naszej stronie stołu, oznaczone śladami stóp). Obozy należą do „bezpiecznych pól” , bowiem nie można zrobić zasadzki ani na obóz, ani z obozu. Na polu w obozie, w przeciwieństwie do pozostałych pól, może przebywać więcej niż jeden pionek.
Ad b): nasze karty akcji są zawsze po naszej stronie stołu, a znajdujące na nich symbole wskazują na akcje, które możemy, na przykład: Marsz: krok; Ślizg: krok na skos; Bieg: Krok w jednym kierunku o dwa pola; Zryw: Krok w dowolnym kierunku; Rzut i zasadzka na pionek; Kradzież: zagraj dowolną kartą akcji z planszy z symbolem burzy i odrzuć kartę kradzieży. O ile to możliwe gramy kartą akcji i wykonujemy akcję jednym ze swoich pionków na planszy (użyte karty tworzą stos burzy w taki sposób, aby były widoczne wszystkie punkty. Jeżeli nie możemy zagrać kart bez użycia ekwipunku i nie chcemy go używać, wtedy odrzucamy swoje karty i pociągamy trzy nowe. Teraz jeżeli odrzucimy jeden ekwipunek, możemy kontynuować swoją turę i wykonać akcję. Przygotowanie zasadzki. W momencie, kiedy przygotowujemy zasadzkę na przeciwnika – jego pionek powraca na statek a my otrzymujemy lodową maskę z wierzchu stosu (znajdujący się na kompasie). Jak przygotować zasadzkę? Poprzez zagranie akcji zasadzki i poruszenie się na zajęte pole. Akcja rzutu daje możliwość zasadzki z dystansu – bez poruszania się (nie można urządzać zasadzki na własne pionki ani przez nie). Jak zdobyć lodową maskę? Znajdują się one na planszy lub zdobywamy je dzięki zasadzkom. W momencie otrzymania maski, odsłaniamy ją – ekwipunek możemy użyć od razu lub dodać do swojego wyposażenia. Ekwipunku możemy użyć w dowolnej ilości ale – przed zakończeniem tury gracza. Ekwipunek może być użyty tylko raz i od razu jest odrzucany. Możemy mieć maksymalnie trzy ekwipunki, w przypadku, gdy otrzymamy czwarty – natychmiast go odrzucamy. Wejście na dysk Bieguna Północnego wymaga dodatkowego kroku z czterech pól otaczających go, tylko z kierunków oznaczonych przez symbol buta. Pionki, które dotrą na Biegun, kładziemy na planszy Punktacji. W momencie, gdy cała ekspedycja znajdzie się na Biegunie – wygrywamy całą rozgrywkę!
Ad c): Sprawdzenie pogody odbywa się poprzez zsumowanie punktów na stosie burzy. Jeżeli jest ich wystarczająca ilość – nadciąga burza i górna plansza obraca się (liczba wymaganych punktów uzależniona jest od liczby graczy) zgodnie z tym, co wskazuje wierzchnia karta ze stosu kart akcji. Po ustaniu burzy odrzucamy stos burzy. Kolejna karta tworzy nowy stos.
Ad d): Zakańczamy turę dobierając tyle kart akcji z talii, by mieć trzy karty. Następnie kładziemy znacznik Aktywnego gracza na statku kolejnego gracza. Jeżeli talia kart wyczerpie się, należy potasować stos kart odrzuconych i stworzyć nową.




W Instrukcji znajdziemy również wyjaśnienie znaczenia żetonów, takich jak lodowe maski, ekwipunek i zagrożenia. I tak, Husky: możemy zagrać dodatkową kartę akcji w swojej turze, sprawdzając po każdym zagraniu pogodę; Rakiety Śnieżne: możemy przejść przez szczelinę używając kart akcji; Plecak: przed fazą czwartą gracz może schować do plecaka znajdującą się przed nim kartę. Igloo: na Igloo można postawić swój pionek, pamiętać jednak musimy, że z Igloo i do Igloo nie możemy urządzić zasadzki, nie można zbudować go również na cienkim lodzie. Czekan: posłuży nam wraz z kartą akcji ruchu do wejścia na Biegun z dowolnej strony lub do zniszczenia Igloo, żeby przygotować zasadzkę na znajdujący się wewnątrz pionek. Kompas: możemy obrócić Biegun Północny w dowolnie wybranym kierunku. Burza: obracamy odpowiednio planszę i odrzucamy zagrożenie. Dziura w lodzie i Niedźwiedź polarny: pionek, który przygotował zasadzkę wraca na statek, a w jego miejsce pojawia się niedźwiedź polarny – gracz może w swojej turze poruszać się nim jak zwykłym pionkiem.

„Wyprawa na Biegun. Jak przetrwać w Arktyce” nie należy do konwencjonalnych gier planszowych, wymaga sprytu, umiejętności przewidywania ruchu przeciwnika, planowania. Bardzo ciekawą propozycją jest, aby stworzyć swoje własne elementy, przez co możemy przystosować grę do własnych potrzeb, oczekiwań. Do gry dołączone są elementy oznaczone pędzlem, które możemy „zagospodarować” w dowolny sposób, stwarzając na przykład nowe reguły, czy dostarczając sobie nowy ekwipunek. Autorzy gry, idąc z duchem czasu przygotowali też dla nas specjalną Aplikację, dzięki której będziemy mieli dostęp do rzeczy, które są dostępne za pomocą Dized. Istnieje jeszcze jedna możliwość uatrakcyjnienia gry, mianowicie – gra drużynowa. Z powodzeniem rodzice mogą przeprowadzić zawody z dziećmi o to, którzy jako pierwsi zdobędą Biegun Północny.

Wspomnieć należy również, iż do gry dołączona jest dodatkowo skrótowa Instrukcja – w pigułce – w języku polskim, jak i angielskim.

Gra skierowana jest do 2-4 graczy w wieku 7+. Szacowany czas rozgrywki to 45 minut.

„Wyprawa na Biegun. Jak przetrwać w Arktyce” jest bardzo interesującą propozycją zarówno dla młodszych jak i starszych graczy, z powodzeniem możemy wyruszyć na wyprawę na Biegun wspólnie ze swoimi pociechami. Już samo poznawanie zasad i zawartości gry może przynieść wiele radości, ponieważ jak już wcześniej wspomniałam nie jest to „zwykła” planszówka.

Kto chce przeżyć niesamowitą przygodę, ustrzec się zasadzki, uciec przed niedźwiedziem i w dodatku dostać się na Biegun Północny – na razie przynajmniej ten w grze – powinien bez wahania sięgnąć po „Wyprawa na Biegun. Jak przetrwać w Arktyce” wydawnictwa Foxgames. Polecam wszystkim!





Post bierze udział w super projekcie: Grajmy :)