Piątki z eksperymentami - PŁYN DO CZYSZCZENIA SREBRA

16.
Dziś szesnasty eksperyment w drugiej edycji Piątków z eksperymentami. Jeśli chcecie się bawić z nami, zasady są TU. Jeśli nie macie pomysłu na eksperyment, może zainspirujecie się 315 eksperymentami jakie były w pierwszej edycji.


Dziś postanowiliśmy sprawdzić czy domowa mikstura z internetu faktycznie czyści srebro. Przepis na nią znalazłam TU. Kupiłam niedawno płyn do srebra u jubilera i nie wiem gdzie go schowałam przed dziećmi...i do tej pory znaleźć nie mogę:) Szukając innych sposobów właśnie znalazłam ten przepis...z Franiem zrobiliśmy miksturę. Do jej sporządzenia potrzebujemy:
  • sól kuchenną,
  • wodę,
  • szklankę,
  • folię aluminiową,
  • łyżeczkę do mieszania.







Sól rozpuszczamy w wodzie, aby był roztwór nienasycony, mieszamy. Nastepnie wrzucamy folię aluminiową. Do takiej mikstury wrzucamy kolczyli, które chcemy wyczyścić. Zakrywamy szklankę i odstawiamy na kilka minut lub godzin w zalezności z jaką biżuterią mamy do czynienia. U nas jedne kolczyki moczyły się całą dobę, a inne 2 minuty i...powiem Wam to działa. Drugi wariant, wg mnie dużo lepszy to woda z solą i szklanka wyłożona folią aluminiową. Tak aby aluminium bezpośrednio stykało się ze srebrem. 



Co się dzieje? Zachodzi tu reakcja redukcji i utleniania! Srebro z zanieczyszczeniami jakie pochlonęło z powietrza (tlenki, siarczki) przechodzi do postaci metalicznej. Folia aluminiowa przejmuje wszystkie zanieczyszczenia. Można wyczuć zapach zgniłych jaj. Podczas czyszczenia kolczyków nie czuliśmy, ale jak wrzuciliśmy dwie branzoletki, zapach był już odczuwalny. Sporo przepisów jest w internecie, mamy jeszcze jeden, będziemy testować:) 




Po kąpieli w naszym roztworze kiedy srebr jest czyste nalezy je umyć wodą z mydłem aby zmyć roztwór, delikatnie wytrzeć i gotowe:)

Franek był zachwycony, ja również bo mam tani sposób na srebrną biżuterię, którą uwielbiam! 


*********************

Dziś bawiły się z nami blogi: