GEOGRAFIA - Nasza Polska

Nowy projekt - genialny bo o Polsce - organizowany jest przez blog Mądre dzieci. Dziś pod lupkę bierzemy geografię - przedmiot mój ukochany w podstawówce i liceum. Widzę, że i Karol miłością do niego zapałał:) My skupiliśmy się głównie na ukształtowaniu terenu.


Zaczęłam od zagadnienia związanego z wodą i lądem. Inspiracją była książka "Niebezpieczna głębia" Wyd. Zielona Sowa - która uświadomiła mi, że Karol ma problemy z pojęciami dotyczącymi lądu i wody. Dawno już planowałam zrobić pomoce wzorowane na Montessori właśnie z tego tematu...ale zawsze coś było ważniejszego. Z pewnością zrobię płytki z wykorzystaniem papieru ściernego - inspiracja z bloga Raaany Julek, ale teraz już na to czasu nie było. Przygotowałam więc karty z ukształtowanie terenu wody - lądy:) Jeśli ktoś sobie życzy takie napiszcie w komentarzu maila - wyślę:) Nie są idealne, wycinałam z kartek elementy, wszystko sklejałam - i zeskanowałam dla chętnych:) Całość jest zalaminowałam, a z tyłu znajdują się definicje. Ćwiczyliśmy rozróżnianie co jest czym, pokazywaliśmy na mapie. Kiedy już Karol opanował ta wiedzę przenieśliśmy się na teren Polski i w Polsce wyszukiwaliśmy wymienionych na kartach terenów. Jako podsumowanie posłużyła nam karta pracy którą przygotowałam dla Karola.



Następnie przeszliśmy do pojęć związanych z ukształtowaniem ternu Polski. Do tego celu wykorzystałam mapę którą stworzyłam na projekt Matematyka jest piękna TU. Karol ma 6 lat więc ograniczyłam się do pojęć: góry, kotliny, wyżyny, niziny, pojezierza i pobrzeża. Bawiliśmy się w pokazywanie na mapie gdzie są poszczególne tereny oraz dzięki genialnym obrazkom znalezionym w internecie podsumowaliśmy nasza wiedzę. Atlas na zdjęciu jest jeszcze z czasów mojego liceum:)











Widziałam, że jednak czegoś brakuje...jakiś niedosyt i troszkę nie w temacie ale kolejny raz zaglądnęliśmy do genialnego przewodnika po Polsce "Kierunek Polska" Wyd. Zielona Sowa.








Czy wyczerpaliśmy temat? Nie...ale czy da się wyczerpać temat geografii? eeeee nie:)

A wieczorem...Karol zajął się kolorowanką "Polska do kolorowania" Wydawnictwa Olesiejuk i kolorowaliśmy Polskę północną (bo temat lądów i wody bardzo zaciekawił Karola, a tam są przykłady tych terenów), przy okazji poznając co tam się znajduje. Lubię tą serię kolorowanek!

Za miesiąc w projekcie będziemy przerabiać przyrodę - my skupimy się na jej ochronie i na temacie Parków Narodowych! Karol w wakacje został "Przyjacielem Tatrzańskiego Paku Narodowego" ma na dowód tego dyplom i medal:) a temat Parków Narodowych od dłuższego czasu go interesuje:)