Gry kooperacyjne - EGMONT

Jakiś czas temu prezentowałam naszą pierwszą grę kooperacyjną KOTEK PSOTEK. Jest to gra Wydawnictwa EGMONT z serii „Rodzinka Wygrywa”. Innymi grami z tej serii są: Mali detektywi i najnowsza – Wyprawa do babci.


Gry kooperacyjne skierowane są do małych dzieci i ich rodziców. Fajne jest to, że już trzylatek spokojnie sobie tu poradzi. Ponieważ w tych grach rodzice razem z dziećmi starają się sprostać celom stawianym przez grę. W grze nie ma rywalizacji, ponieważ wszyscy mają wspólny cel. Każdy sobie pomaga. Takie gry uczą przestrzegania reguł czy radzenia sobie z sukcesem i porażką oraz współpracy w grupie.

MALI DETEKTYWI


To gra dla 1-8 graczy w wieku 3-103 lat:)

W pudełku znajdują się:
  • plansza
  • 1 drewniana skrzynia,
  • 1 naklejka na skrzynię,
  • 1 wskazówka,
  • 12 żetonów zegara,
  • 24 żetony (12 par) przedmiotów,
  • instrukcja.

Celem gry jest odgadnięcie 3 przedmiotów, które zostały schowane do magicznej skrzyni. Aby tego dokonać, należy odnaleźć wszystkie pozostałe rzeczy i wydedukować których brakuje. Plansza jest w formie domu. Przed rozgrywką ustawiamy wskazówkę na godzinie 12. Żetony zegara odkładamy na bok, a żetony przedmiotów mieszamy i trzymając je lupkami do góry wybieramy 3 z nich i umieszczamy na strychu, a następnie przykrywamy skrzynią. 12 żetonów zegara odwracamy lupkami do góry i mieszamy je z żetonami przedmiotów. Następnie umieszczamy przedmioty w pomieszczeniach na planszy zgodnie z liczbą w prawym górnym rogu. 











Grę zaczyna najmłodszy gracz. Rozgrywka jest na zasadach memo. W jednym ruchu odsłaniamy dwa dowolne żetony na planszach tak, aby każdy mógł się im przyjrzeć. Jeśli odkryliśmy parę, kładziemy ją na dole planszy na odpowiednim obrazku. Jeśli odkryliśmy dwa różne przedmioty, zapamiętujemy ich położenie i zakrywamy z powrotem. Następnie do gry przystępuje gracz siedzący po lewej stronie. Gracze stanowią jedną drużynę i wszyscy sobie pomagają. Należy unikać żetonów zegara. Gdy taki się trafi, wrzucamy go do otworu obok strychu, a na zegarze przesuwamy wskazówkę o godzinę. Gra kończy się, gdy wskazówka wróci na godzinę 12. Nie można wtedy odkryć już więcej żetonów. Następuje wówczas wspólne zgadywanie przedmiotów w skrzyni. Ostateczną decyzję podejmuje gracz który rozgrywał ostatnią turę.

WYPRAWA DO BABCI


To gra dla 1-6 graczy w wieku 3-103 lat:)

W pudełku znajduje się:
  • dwustronna plansza z przeszkodami,
  • dwustronna plansza ze ścieżkami,
  • 12 kafelków,
  • 24 naklejki kafelków,
  • 1 pionek,
  • 1 kostka,
  • instrukcja.




Celem gry jest dotarcie do domku babci z odpowiednim prezentem. Po drodze czeka nas sporo przygód na które musimy przygotować się gromadząc różne przedmioty. Gracze wymyślają, które przedmioty używają do pokonywania kolejnych przeszkód. Bardzo dużo zależy tu od kreatywności. Liczy się tu wspólne przeżywanie przygód, a nie osiągniecie celu za wszelką cenę. Waza jest tu wspólna strategia i wyobraźnia. Przed rozpoczęciem gry należy umieścić planszę z przeszkodami na spodzie pudełka, wybraną stroną do góry. Następnie kładziemy planszę ze ścieżkami. Mieszamy 12 kafelków przedmiotów i układamy je na stole. Wybieramy 6 przedmiotów początkowego ekwipunku. Każdy kolejno wybiera przedmiot z puli i kładzie go przed sobą. Wspólnie decydujemy jakie przedmioty warto z sobą zabrać. Pionek który reprezentuje całą drużynę kładziemy na starcie. 







Najmłodszy gracz rozpoczyna grę rzucając kostką i przesuwając pionek o ilość oczek na kostce. Zmierzamy do drzwi babci. Po drodze mamy różne pola i w zależności na jakie staniemy, takie mamy zadania, np. trafiając na przeszkodę, wspólnie omawiamy który przedmiot będzie nam potrzebny w jej przejściu. Rozwiązanie musi być sensowne. Na tym polu kładziemy odpowiedni przedmiot, jednak jeśli nie będziemy takiego mieć musimy się cofnąć na przeszkodę poniżej. Jeśli tam pokonaliśmy już przeszkodę, rzuca kolejny gracz. Jeśli nie, kolejny raz omawiamy, który przedmiot pomoże nam w tym momencie. Jeśli go mamy umieszczamy na przeszkodzie i ruch ma kolejny gracz, jeśli nie idziemy niżej na przeszkodę. Schodząc w dół może zdarzyć się tak, że nie będziemy mieć żadnego przedmiotu pomocnego w kolejnych przeszkodach, wówczas wracamy na start i kończymy grę bez osiągnięcia sukcesu. Zgodnie z celem gra kończy się gdy dotrzemy do domku babci z prezentem. Prezent to jeden z naszych przedmiotów. Dlatego ważne jest aby w pokonywaniu przeszkód tak dobierać przedmioty, żeby mieć właściwy prezent dla babci.

Gry wykonane są bardzo solidnie z grubej tektury. Gry są bardzo kolorowe i mają ciekawą grafikę. Całość stanowi produkt wysokiej jakości. Wszystkie elementy wykonane są z najwyższą precyzją...co jest zresztą charakterystyczne dla gier Egmontu. Instrukcje w tych grach są konkretne. Jasno napisane. Zawierają ilustracje ułatwiające zrozumienie gry oraz przykłady. Dzięki czemu gracz nie ma najmniejszego problemu z zasadami jakie panują w tych rozgrywkach.

Czy polecam? Pewnie, że tak. Gry kooperacyjne to świetne wprowadzenie dziecka w temat planszówek. To czas wspólnie spędzony, to wzajemne uczenie się radzenia sobie z problemami, to także ćwiczenia pamięci i logicznego myślenia. Jest to dobry pomysł na prezent!


Post bierze udział w super projekcie: Grajmy :)