SZTAMA - Granna


Dziś przybijamy sztamę bobrom i budujemy z nimi tamę, a to wszystko dzięki nowej grze Granny SZTAMA autorstwa Graeme Jahns. Zabawa murowana...a raczej budowana;)


W małym i poręcznym pudełku znajdziemy:
  • 66 kart rzeki,
  • 42 karty gałęzi (7 rodzajów po 6 kart)
  • 12 kart ekobobrów,
  • 12 kart odpadów,
  • 15 kart tam,
  • 16 drewnianych znaczników kłód.


Celem gry jest zbudowanie tamy. Jednak punkty otrzymuje się tylko za tamy zbudowane z różnych drzew. Na wstępie każdy gracz dostaje 4 znaczniki kłód, które kładzie przed sobą. Karty tam dzielimy na 5 stosów w zależności od wysokości kosztu kary, który jest na żółtym hełmie i układamy id najniższej cyfry na gwiazdce do najwyższej. Karty rzeki tasujemy i układamy odkryte na stosie dobierania kart poniżej kart tam. Następnie dobieramy 4 karty i układamy po lewej stronie obok stosu. Karty te tworzą rzekę. Po prawej stronie będziemy układać stos kart odrzuconych.









W swojej turze każdy może wykonać jedną z dwóch akcji:
I. Dobrać jedną kartę z rzeki. Pierwszą kartę (tą najbardziej na lewo) można zabrać za darmo. Jeśli chcemy zabrać karty z innych miejsc używamy znaczników kłód. Wykorzystujemy ich tyle ile chcemy przeskoczyć kart. Znaczniki zostają na kartach. Kolejny gracz zabierając kartę zabiera ją razem ze znacznikiem, który może zachować. Mamy 3 rodzaje kart rzeki:
  1. Karty gałęzi - po dobraniu jej z rzeki trzymamy ją w ręce i służą do budowy tamy. Zbudowane tamy kładziemy przed sobą w formie zakrytego stosu. W każdej chwili można je przeglądać.
  2. Karty ekobobra – to forma dżokera. Może ona uchronić gracza przed kartą odpadów. Można użyć też jednej karty ekobobra do budowy tamy. Liczy się ona jak dowolna karta drzewa i warta jest 2 punkty.
  3. 'Karty odpadów – po jej dobraniu musimy odrzucić z ręki jedną kartę ekobobra i odłożyć ją zakrytą razem z kattą odpadu na stos kart odrzuconych. Jeśli nie chcemy pozbywać się karty ekobobra, możemy kartę odpadu położyć na naszej tamie, będzie ona na stałe wkomponowana w tamę. Należy pamiętać, że na koniec za karty odpadów dostaniemy punkty ujemne.
Po dobraniu karty rzeki przesuwamy wszystkie karty w lewo i uzupełniamy 4 pole o nową kartę z stosu kart rzeki.
II. Zbudować tamę, wówczas w tej turze nie bierzemy żadnej karty z rzeki. Używamy kart rzeki, które mamy przed sobą. Każda karta ma swój punkt 1-3 oraz znacznik drzewa jakie reprezentuje. Każda tama musi mieć tylko 1 kartę z danego gatunku. Jeśli mamy odpowiedni układ kart kładziemy je przed sobą aby inni gracze mogli je zobaczyć. Następnie gracz bierze kartę tam. Łączna ilość zagranych kart musi być równa lub większa niż wartość na kasku. Gracz wówczas dostaje tyle punktów ile jest napisane na gwiazdce. Kartę zabiera, a następnie karty tam odkłada na stos kart odrzuconych.

Gra kończy się gdy nie można uzupełnić kart rzeki. Wówczas liczymy punkty. Zliczamy punkty z gwiazdek z kart tam, następnie za każde 2 znaczniki kłód dostajemy 1 punkt. Z kolei za każdą kartę odpadów odejmujemy jeden punkt, za dwie odejmujemy 4 punkty, za 3 karty odejmujemy 9 punktów, za 4 karty aż 16 punktów, a za 5 kart i więcej mamy minus 25. Wygrywa gracz, który ma najwięcej punktów.

Gra skierowana jest dla 2-4 graczy w wieku 8+. Szacowany czas rozgrywki to 20 minut. Gra jest rewelacyjna i pięknie wykonana. Karty są bardzo kolorowe i mają sympatyczne obrazki autorstwa Thomasa Hussung. Instrukcja jest jasna i konkretna.

Gorąco polecam. Świetna zabawa gwarantowana! Spora dawka śmiechu, a przy okazji ćwiczenie z dodawania;) Dynamiczna gra karciana, bardzo ładnie wykonana – czyli dobry produkt i spora frajda z grania.


Post bierze udział w super projekcie: Grajmy :)