Dziś
przybijamy sztamę bobrom i budujemy z nimi tamę, a to wszystko
dzięki nowej grze Granny SZTAMA
autorstwa Graeme Jahns. Zabawa murowana...a raczej budowana;)
W
małym i poręcznym pudełku znajdziemy:
-
66 kart rzeki,
-
42 karty gałęzi (7 rodzajów po 6 kart)
-
12 kart ekobobrów,
-
12 kart odpadów,
-
15 kart tam,
-
16 drewnianych znaczników kłód.
Celem
gry jest zbudowanie tamy. Jednak punkty otrzymuje się tylko za tamy
zbudowane z różnych drzew. Na wstępie każdy gracz dostaje 4
znaczniki kłód, które kładzie przed sobą. Karty tam dzielimy na
5 stosów w zależności od wysokości kosztu kary, który jest na
żółtym hełmie i układamy id najniższej cyfry na gwiazdce do
najwyższej. Karty rzeki tasujemy i układamy odkryte na stosie
dobierania kart poniżej kart tam. Następnie dobieramy 4 karty i
układamy po lewej stronie obok stosu. Karty te tworzą rzekę. Po
prawej stronie będziemy układać stos kart odrzuconych.
W
swojej turze każdy może wykonać jedną z dwóch akcji:
I.
Dobrać jedną kartę z rzeki. Pierwszą kartę (tą
najbardziej na lewo) można zabrać za darmo. Jeśli chcemy zabrać
karty z innych miejsc używamy znaczników kłód. Wykorzystujemy ich
tyle ile chcemy przeskoczyć kart. Znaczniki zostają na kartach.
Kolejny gracz zabierając kartę zabiera ją razem ze znacznikiem,
który może zachować. Mamy 3 rodzaje kart rzeki:
-
Karty gałęzi - po dobraniu jej z rzeki trzymamy ją w ręce i służą do budowy tamy. Zbudowane tamy kładziemy przed sobą w formie zakrytego stosu. W każdej chwili można je przeglądać.
-
Karty ekobobra – to forma dżokera. Może ona uchronić gracza przed kartą odpadów. Można użyć też jednej karty ekobobra do budowy tamy. Liczy się ona jak dowolna karta drzewa i warta jest 2 punkty.
-
'Karty odpadów – po jej dobraniu musimy odrzucić z ręki jedną kartę ekobobra i odłożyć ją zakrytą razem z kattą odpadu na stos kart odrzuconych. Jeśli nie chcemy pozbywać się karty ekobobra, możemy kartę odpadu położyć na naszej tamie, będzie ona na stałe wkomponowana w tamę. Należy pamiętać, że na koniec za karty odpadów dostaniemy punkty ujemne.
Po
dobraniu karty rzeki przesuwamy wszystkie karty w lewo i uzupełniamy
4 pole o nową kartę z stosu kart rzeki.
II.
Zbudować tamę, wówczas w tej turze nie bierzemy żadnej
karty z rzeki. Używamy kart rzeki, które mamy przed sobą. Każda
karta ma swój punkt 1-3 oraz znacznik drzewa jakie reprezentuje.
Każda tama musi mieć tylko 1 kartę z danego gatunku. Jeśli mamy
odpowiedni układ kart kładziemy je przed sobą aby inni gracze
mogli je zobaczyć. Następnie gracz bierze kartę tam. Łączna
ilość zagranych kart musi być równa lub większa niż wartość
na kasku. Gracz wówczas dostaje tyle punktów ile jest napisane na
gwiazdce. Kartę zabiera, a następnie karty tam odkłada na stos
kart odrzuconych.
Gra
kończy się gdy nie można uzupełnić kart rzeki. Wówczas liczymy
punkty. Zliczamy punkty z gwiazdek z kart tam, następnie za każde 2
znaczniki kłód dostajemy 1 punkt. Z kolei za każdą kartę odpadów
odejmujemy jeden punkt, za dwie odejmujemy 4 punkty, za 3 karty
odejmujemy 9 punktów, za 4 karty aż 16 punktów, a za 5 kart i
więcej mamy minus 25. Wygrywa gracz, który ma najwięcej punktów.
Gra
skierowana jest dla 2-4 graczy w wieku 8+. Szacowany czas rozgrywki
to 20 minut. Gra jest rewelacyjna i pięknie wykonana. Karty są
bardzo kolorowe i mają sympatyczne obrazki autorstwa Thomasa
Hussung. Instrukcja jest jasna i konkretna.
Gorąco
polecam. Świetna zabawa gwarantowana! Spora dawka śmiechu, a przy
okazji ćwiczenie z dodawania;) Dynamiczna gra karciana, bardzo
ładnie wykonana – czyli dobry produkt i spora frajda z grania.
Post bierze udział w super projekcie: Grajmy :)