Projekt: Dziecko na Warsztat - WARSZTAT NAUKOWY - EKSPERYMENTOWY

Dziś w ramach Projektu „Dziecko na warsztat” zapraszamy Was na:

WARSZTAT NAUKOWO - EKSPERYMENTOWY

Temat: „Woda
Ilość dzieci: 1
Wiek:  3,5 roku.
Materiały:

  • Karteczki ze stanami skupienia + kolorowanki, pisaki
  • Charakterystyka wody: niebieska kartka i podkładka, pisak, literki do naklejenia, klej.
  • Doświadczenia: szklanka, łyżka stołowa, słoik, woda, sól, nitka, tektura, 
  • Obieg wody: kartka, wycięte elementy, klej, nożyczki, pisak
  •  wykonane przez nas: mapa świata, układ słoneczny
WSTĘP
 Na samym początku zapytałam Karola czy wie co to jest lód, czy wie co to jest para która unosi się np. z czajnika i co to ma wspólnego z wodą. Kombinował, oj kombinował...a jak powiedziałam, że to wszystko to jest woda...nie uwierzył i nie bardzo mógł to zrozumieć.

STANY SKUPIENIA WODY
Aby Karol mógł to zrozumieć posłużyłam się mała pomocą - karteczkami ze stanami skupienia wody. Do każdego przygotowałam kolorowankę: woda, lód, para wodna.



WYSTĘPOWANIE WODY
To był jeden z ulubionych punktów dzisiejszego warsztatu. Przy pomocy naszej mapy świata Karol ustalił że najwięcej powierzchni ziemi zajmuje woda. Jednak w dużej mierze jest to woda słona nie nadająca się do picia i tu nastąpiła Karola dygresja, iż piraci lekko nie mieli z tego powodu. Oczywiście zeszliśmy też na temat zwierząt które żyją w wodzie (dla tych co nie wiedzą zwierzęta to temat numer jeden u Karola).

Następnie przeszliśmy do naszej mapy układu słonecznego i Karol dowiedział się że tylko na ziemi występuje woda, wiec tylko na ziemi możliwe jest występowanie życia. Bo do życia niezbędna jest woda. Która potrzebna jest zarówno człowiekowi i zwierzętom ale także i rośliną.


OBIEG WODY W PRZYRODZIE
Aby Karol zrozumiał na czym polega obieg wody w przyrodzie wykonaliśmy pracę plastyczną która właśnie ten proces przedstawia. Wcześniej przygotowałam już gotowe elementy do naklejenia i Karol po kolei naklejał. Jak schemat był już gotowy po kolei omówiliśmy cały proces.


DOŚWIADCZENIE
Hodujemy kryształ
Troszkę za późno się za to zabrałam, więc nie zobaczycie efektu, ale polecam to doświadczenie.  
Wykonanie: do szklanki wlewamy przegotowaną wodę, następnie wsypujemy 3 łyżki stołowe soli kuchennej i dokładnie mieszamy. Taką miksturę odstawiamy na 24 godziny tak aby nie ruszać szklanka. Następnego dnia zlewany ostrożnie wszystko do słoika. Który zakrywamy tekturką do której doczepiamy nitkę - długość taka aby cześć jej była zamoczona. I tak odkładamy całość w miejsce gdzie będzie mogło sobie spokojnie stać.
W wyniku parowania wody z roztworu nasyconego powstaje nadmiar soli która poszukuje miejsca gdzie może się osadzić. W naszym słoiku będą to ściany, dno oraz zwisająca nitka.


CHARAKTERYSTYKA WODY
Kartka z charakterystyką towarzyszyła nam cały warsztat, spostrzeżenia Karola od razu zapisywałam.


ZAKOŃCZENIE
Przeczytaliśmy nasza charakterystykę wody, przy okazji Karol wynalazł książeczkę którą dostał na pokazie policji z okazji Dnia Dziecka - o bezpieczeństwie w wodzie. Przeczytaliśmy ją i Karol uznał ze temat wyczerpany pobiegł bawić się zwierzątkami:) 


Zapraszam do innych mam biorących udział w projekcie na ich propozycję Warsztatu naukowo - eksperymentowego:

DZIECKO NA WARSZTAT

Kolejny Warsztat: 28.10.2013 - WARSZTAT KULINARNY