Każdy kto miał kontakt z twórczością J.R.R. Tolkiena, marzył o tym choćby raz przeżyć przygodę wraz z Legolasem, Aragornem, czy móc podziwiać magiczne umiejętności Gandalfa. Świat stworzony przez Tolkiena jest tak samo niebezpieczny, zaskakujący, co też niesamowity i wciągający. Karol od zawsze lubił słuchać historii i legend o rycerzach, bohaterach, którzy stawiają czoło wrogowi. Nic więc dziwnego, że spodobał mu się świat Orków, Elfów i niezłomnych wojowników. Wychodząc naprzeciw jego zainteresowaniom twórczością Tolkiena, postanowiliśmy zaproponować mu grę „Władca pierścieni. Bitwa o Śródziemie”, której fabuła oparta jest na słynnej powieści autora.
W pudełku znajdziemy:
-
43 karty Pierścienia (na których umieszczony jest: symbol, nazwa karty i cecha specjalna karty)
-
21 karty wrogów (na których znajdziemy: nazwę karty, punkty i symbole).
-
Instrukcję.
Gracze
toczą walki u boku towarzyszy drużyny przeciw nieprzyjaciołom z
Mordoru. Trzeba jednak być cały czas czujnym, ponieważ Oko Saurona
bacznie obserwuje każdego z graczy i w każdej chwili można się
spodziewać ataku na siebie lub na swojego towarzysza. Wygrywa ten
gracz, który zdobędzie największą ilość punktów, pokonując
groźnych wrogów z Mordoru.
Jak
się przygotować do gry? To bardzo proste. Należy potasować 21
kart wrogów (na rewersie znajduje się Oko Saurona), położyć
obrazkami do dołu, a z powstałego stosu trzeba wziąć 3 karty i
ułożyć je w jednej linii - rewersem do dołu. Katy oznaczone
pierścieniem na rewersie dzielimy na 2 części. Pierwsza z nich,
to 31 kart towarzyszy i 12 kart Mordoru. Tasujemy 31 kart towarzyszy
i rozdajemy po 3 sztuki każdemu graczowi. Pozostałe karty
towarzyszy tasujemy z 12 kartami Mordoru. I tak powstały stos
nazwany jest stosem Pierścienia (karty w stosie leżą oczywiście
obrazkami do dołu). Przystępujemy do gry! Gracz ma dwie możliwości
przebiegu tury gry A lub B.
A:
Wybieramy jedną kartę z tali trzymanej przez innego uczestnika gry
i dokładamy do istniejącej już drużyny, bądź tworzymy nową. Na
tym możemy skończyć turę lub jeżeli chcemy, to możemy wysłać
do ataku jedną ze swoich drużyn. Należy zaznaczyć, iż ilość
kart w drużynie nie jest ograniczona
i każdy gracz może mieć dowolną liczbę drużyn. Jednak raz
dodaną kartę do drużyny nie możemy przenieść do innej. Jak
przystępujemy do ataku? Na kartach towarzyszy i wrogów znajdują
się różnokolorowe symbole. Żeby pokonać wroga, drużyna musi
mieć wszystkie symbole umieszczone na karcie wroga. Po skończonej
bitwie, karty drużyny biorącej udział odkładamy na stos
odrzuconych kart Pierścienia; natomiast wygraną kartę wroga
kładziemy przed sobą obrazkiem do dołu – na końcu gry sumujemy
zdobyte punkty. Puste miejsca po pokonanych kartach wrogów
uzupełniamy, dobierając nowe ze stosu kart Wrogów.
B:
Wyciągamy jedną kartę ze stosu Pierścienia i dodajemy do swoich
kart trzymanych w ręku (ten ruch można wykonać tylko wtedy, gdy
gracz rezygnuje z ruchu A) - o ile w ręku ma mniej niż 5 kart.
Należy pamiętać, że w trakcie gry w ręku nie może być więcej
niż 5 kart. Jeżeli wyciągnięta zostanie karta Towarzysza, wtedy
dołącza ją do kart trzymanych w dłoni. Natomiast jeżeli gracz
wyciągnie kartę Mordoru musi natychmiast położyć ją na stole na
pozycję pierwszą obok stosu Pierścienia (wraz z kolejnymi
wyciągniętymi kartami Mordoru, ta wcześniejsza zostaje przesunięta
o pozycję w prawo), następnie wyciągamy kolejną kartę ze stosu
Pierścienia. Postępujemy tak, aż wyciągniemy kartę Towarzysza
(jeżeli zabraknie kart – wtedy tasujemy odrzuczone karty
Towarzyszy i tworzymy nowy stos). Ciekawa sytuacja staje się wtedy,
gdy trzy miejsca na karty Mordoru zostaną zajęte – wtedy
nadchodzi czas na Kontratak.
W tym momencie działanie ma tylko karta Mordoru z pozycji 3. Na
kartach Mordoru znajdują się trzy wersje poleceń. Kontratak
kończy się w momencie, gdy wszyscy gracze wykonają polecenie
aktywnej karty Mordoru z pozycji 3. Po tym wszystkie katy Mordoru
umieszczamy na stosie odrzuconych kart Pierścienia, natomiast kartę
Wroga z 3 pozycji należy umieścić na stosie kart Wrogów
odrzuconych. Pozostałe karty przesuwamy o jedną pozycję w prawo.
Zakończenie
gry: całkowita
rozgrywka kończy się gdy na stole nie ma już żadnych odkrytych
kart Wroga. (Jeżeli w ostatniej rundzie dojdzie do Kontrataku,
rozgrywa się go przed końcowym podleczeniem punktów). Wszyscy
gracze sumują punkty ze zdobytych kart Wrogów, za cechy specjalne
swoich towarzyszy. Wygrywa oczywiście ten, który zdobył największą
ilość punktów.
Gra
dedykowana jest dla graczy od 8 roku życia, jednak myślę, iż i
młodsi świetnie sobie poradzą. „Władca pierścieni. Bitwa o
Śródziemie”, to nie tylko zwyczajna gra na karty. Jest to gra,
która „przenosi” nas w niesamowity świat Tolkiena, w świat
gdzie musimy poczuć się jak dowódca, tworzący swoje drużyny o
wcześniej przemyślanych składach, gdzie musimy wykazać się
sprytem, umiejętnością wyciągania wniosków i próbą
przewidywania zdarzeń.
Gra
„Władca pierścieni. Bitwa o Śródziemie” wydanej przez
Foxgames, to zbiór bardzo dobrych jakościowych Kart, znajdujących
się w niewielkich rozmiarów twardym pudełku. Ilustracje, napisy,
symbole znajdujące się na Kartach wykonane są w sposób
„Tolkienowski” – tajemniczy, mroczny a zarazem z wielką
dbałością o szczegóły.
Do
gry dołączona jest również bardzo dokładna Instrukcja i choć
początkowo można się „wystraszyć” ilością treści, to po
przeczytaniu dojdziemy do wniosku, że dzięki niej „Władca
pierścieni. Bitwa o Śródziemie” jest grą, której reguły są w
stanie opanować już młodsze dzieci. Gwarantuje także, że
„wciągnie” ona nie tylko najmłodszych, ale i starszych graczy.
Więc rodzice – szykujcie się na międzypokoleniową bitwę o
Śródziemię!
Post bierze udział w super projekcie: Grajmy :)