Znak orła. Historia Polski w opowieściach dla dzieci - Jedność


Od dłuższego czasu jednym z zainteresowań mojego drugoklasisty jest historia. W zasadzie do niedawna była to historia II wojny światowej, ale przy okazji 100 lecia odzyskania przez Polskę Niepodległości postanowiłam przybliżyć mu całą historię. Przeczytaliśmy na ten temat sporo książek, a z kolei mój przedszkolak się temu bacznie przysłuchiwał. Nie przypuszczałam, że tyle mu pozostanie w pamięci. Kiedy zapytał jak to było kiedy powstała Polska wiedziałam, że teraz muszę dla niego poszukać odpowiedniej lektury. Znalazłam taką właśnie pozycję w Wydawnictwie Jedność. "Znak orła. Historia Polski w opowieściach dla dzieci" autorstwa Doroty Skwark to doskonała pozycja, która przybliża młodszym dzieciom podstawowe pojęcia związane z historią, patriotyzmem i ojczyzną.


Prosty język i piękne ilustracje Aleksandra Panek wprowadzają małego czytelnika w niesamowity historyczny klimat. Książkę czyta się bardzo przyjemnie, a dziecko ma tu w prosty sposób wytłumaczone trudne pojęcia i kwestie, których może nie do końca jeszcze rozumieć.




W książce poznajemy chłopca Kacpra, któremu dziadek opowiada o historii. Robi to w sprytny sposób posługując się różnymi opowieściami. Obok historii  mamy tu słowniczek, wyjaśnienie trudnych pojęć, zdjęcia, ilustracje, odpowiedzi na pytania. Dziecko zaznajomi się z powstaniem państwa Polskiego, z chrztem Mieszka I, z Bolesławem Chrobrym który był pierwszym królem i z Konstytucją 3 Maja. Jest tu też miejsce na walki w obronie naszego kraju - Bitwa pod Grunwaldem czy Powstanie Kościuszkowskie. Pasją wielu chłopców jest wojsko, z książki dowie się o husarii. Pozna historię powstania naszego hymnu i bliżej przyjrzy się Józefowi Piłsudskiemu. Bardzo podoba mi się układ wiadomości w tej książce. Jest to jedna z pozycji, które zachęcają do dalszego zgłębiania wiedzy i myślę, że mogą być początkiem do rozwinięcia pasji do historii. 





Jako dziecko nie przepadałam za historią, choć tato robił wszystko aby mnie zarazić pasją jej odkrywania. Jako wnuk powstańca śląskiego dbał od zawsze o to aby w nas zaszczepić patriotyzm, dbał o prawdę historyczną. Za co jestem mu ogromnie wdzięczna. My również staramy się też takim duchu wychować chłopców. Oczywiście dozując historię na miarę ich rozumowania. Ta książka właśnie jest idealna dla rodziców, nauczycieli czy opiekunów którzy chcą zapoznać dzieci z historią Polski. Nie taką podręcznikową, ale taką przełożoną na język dostosowany do dziecka, taką która nie nudzi, a fascynuje i sprawia, że chce się zgłębiać tę wiedzę dalej! Gorąco polecamy!